Retail Media, omtalt av flere som den tredje bølgen innenfor digital markedsføring, har opplevd en imponerende vekst internasjonalt de siste årene. Ifølge konsulenthusene McKinsey og Boston Consulting Group forventes det amerikanske markedet alene å være verdt over 100 mrd. USD innen 2026. Nå begynner vi å se at trenden gjør sin entré på det norske markedet; flere forhandlere har pågående prosjekter og vi ser det stadig dukker opp nye annonseplasser på nettbutikker i Norge som svar på etterspørselen fra leverandørene.
Hva er Retail Media?
Retail Media handler om at større aktører med store lojalitets- og kundeprogram og veletablerte digitale plattformer utnytter egne kanaler for å markedsføre seg mot sine kunder. Amazon, Target, Walmart og Tesco er eksempler på aktører som allerede har kommet langt med dette. Gjennom å utvikle annonseplasser på nettsider, apper og fysiske butikker, har forhandlere muligheten til å øke inntektene ved å selge annonseplasser til leverandører. Samtidig får leverandører tilgang på unike datasett, gjerne basert på kjøpsatferd, og mulighet til å treffe ønsket målgruppe når de er i modus.
I en tid med begrensninger i markedsbudsjetter og segmenteringsmuligheter, kan Retail Media være et attraktivt og kostnadseffektivt virkemiddel for leverandører å nå ut til potensielle kunder
– Petter Hansen, konsulent innen Retail Media, personvern og adtech.
Hvor brukes Retail Media?
Det finnes flere ulike type annonseplasseringer innenfor Retail Media, og hvilke som tilbys avhenger av hvilke kanaler forhandleren har til rådighet.
Det vanligste og mest tilgjengelige er annonser i egne digitale kanaler, i form av display annonser og sponsede produktplasseringer. For å bevare kundeopplevelsen er det ofte fokus på å integrere annonseplassene sømløst med retailers webdesign og sikre at annonseringen er i tråd med retailers merkevare. Walmart er et godt eksempel for sømløst annonsedesign med deres sponsede produktplasseringer i nettbutikken. Slike plasseringer målrettes som regel basert på kontekst, for eksempel nøkkelord og tematikk, eller kjøpsatferd til innloggede brukere. I tillegg til å vise display annonser i egne kanaler, kan enkelte forhandlere med større kundebaser tilby display annonsering i eksterne kanaler. Her kan annonsører få muligheten til å målrette seg mot forhandleren sine kunder i utvalgte redaktørstyrte medier og kjente sosiale medieplattformer.
Det er også tatt inspirasjon fra utendørsreklame (OOH) når større forhandlere har omgjort sine fysiske butikker til potensielle annonseplasser. Enkelte har implementert smartskjermer i butikkene sine, og det er til og med blitt gjennomført tester med små skjermer på handlevogner, der annonser styres etter været eller tidspunkt på døgnet. Tesco i Storbritannia er blant de som allerede er godt i gang med over 500 skjermer i sine butikker.
Hvorfor Retail Media?
Det finnes flere grunner til at Retail Media er en attraktiv kanal for leverandører:
- Tilgang til forhandlerens data gjør det gunstig for annonsørene å treffe riktig målgruppe. Dette muliggjør ekstrem relevant målretting og gir verdifull rapportering. Leverandører får innsikt i hvem som faktisk handler deres produkter og kan måle kampanjens effektivitet helt ned på salgsnivå
- Muligheten til å markedsføre produkter i relevant kontekst. For eksempel kan en leverandør markedsføre sitt produkt i artikler, oppskrifter eller annet relevant innhold på forhandlerens nettside.
- Retail Media muliggjør at leverandører kan markedsføre produktene sine nærmere kjøpssituasjonen. Sammenlignet med annonsering på eksterne nettsteder og plattformer, kan leverandører nå potensielle kunder i både forhandlerens nettbutikk og fysiske butikker, der kjøpene faktisk gjennomføres.
Den eksterne veksten forventes å fortsette
Amazon, som anses som en pioner innen Retail Media, har hatt stor suksess. Flere retailere forsøker nå å etterligne Amazons tilnærming ved å bygge markedsføringsvirksomhet rundt sine salgsplattformer. Dette er ikke overraskende når vi ser på vekstprognosene for medieinvesteringer i Retail Media. Ifølge Insider Intelligence vil medieinvesteringene i Retail Media på verdensbasis nå 140 milliarder USD i 2024, en økning på 21,8 % fra 2023. Veksten forventes å fortsette, og innen 2025 forventes hele 165,94 milliarder USD av markedsføringsbudsjettene å bli investert i Retail Media. (Kilde: eMarketer, desember 2023, Retail Media Ad Spending World Wide 2019-2025).
Ønsker du å vite mer om Retail Media?
Selv om veksten i USA og blant internasjonale aktører kan virke imponerende, står mindre markeder overfor større utfordringer når det gjelder å realisere potensialet i en slik satsning. Mindre visningsvolum og strengere krav til personvern gjør det mer krevende, men de kommersielle mulighetene er store.
Vi er i gang med å bistå flere av Norges største annonsører med Retail Media. Dette inkluderer alt fra personvern og tekniske oppsett til kommersiell strategi og oppfølging av kampanjeaktiviteter.